Dornova metoda – svépomoc

Dornova metoda – svépomoc, je dnešním článkem, ve kterém se společně podíváme na možnosti svépomocného ošetření při akutních bolestech kloubních spojení dolních končetin a zad.

Dornova metoda jako neinvazivní terapie

Dornova metoda je neinvazivní terapeutická metoda, jejímž primárním principem je odstranění chronických nebo akutních bolestí pohybového aparátu pomocí návratu fyziologicky normálních postavení skloubení, kostí a páteřních obratlů. Souběžným průvodním jevem terapie Dornovou metodou je i návrat fyziologicky normálního napětí dotčených svalových struktur a řetězců, za současné normalizace statiky těla a návratu fyziologicky správných posturálních a pohybových algoritmů.

Principy samoléčby Dornovou metodou

Pokud v současné době řešíte obtíže, nepohodlí nebo bolesti pohybového aparátu, pak právě pro Vás může být použití Dornovy metody řešením vašich problémů. Následující principy a postupy můžete použít i v rámci svépomocné samoléčby a je možné je praktikovat v domácím prostředí. Důležitým prvkem vlastní samoléčby je fakt, že následující postupy jsou bezpečné a při jejich běžném použití nehrozí poškození kloubních spojení. Stačí použít selský rozum, vnímat svoje tělo a neaplikovat samoléčbu Dornovou metodou, pokud je člověk aktuálně nemocen nebo aplikace způsobuje bolest.

Jaké jsou tedy základní principy samoléčby Dornovou metodou? Jsou to tyto následující:

  1. Pravidelné provádění fixačních cvičení dle principů Dornovy metody
  2. Dodržování pravidelné a vhodné hydratace organizmu
  3. Přijímání racionální výživy
  4. Pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu

Nyní si jednotlivé body samoléčby probereme podrobněji.

Pravidelné provádění fixačních cvičení dle principů Dornovy metody

V sekci svých stránek https://petrblatny.cz/zdarma/ jsem pro vás připravil e-book obsahující souhrn všech fixačních cviků dle principů Dornovy metody, které můžete aplikovat v domácím prostředí. Aplikace těchto cviků je jednoduchá, časově i prostorově nenáročná, nicméně vysoce účinná. Obrovskou výhodou fixačních cviků je fakt, že jejich správné provedení koriguje nefyziologické postavení kloubních spojení a zároveň nijak neohrožují klouby tam, kde je jejich postavení v pořádku. V rámci svépomocné samoléčby Dornovou metodou zdůrazňuji zásadní důležitost provádění fixačních cvičení těsně před uložením se ke spánku. Správně a funkčně nastavená kloubní spojení před spánkem umožňují tělu jejich lepší fixaci v průběhu všech procesů provázejících spánek – tedy detoxifikačních, relaxačních a regeneračních fází spánku.

Kdy a jak provádět fixační cvičení dle principů Dornovy metody je detailně popsáno v uvedeném e-booku.

Dodržování pravidelné a vhodné hydratace organizmu

Lidské tělo je složeno ze 70 – 80% z vody. Proto ke svému správnému fungování tělo nezbytně vodu potřebuje. Zanedbaná nebo nevhodná hydratace je původcem mnoha civilizačních chorob a vysokou měrou se podílí i na bolestech skloubení a svalů. Není snad pro nikoho překvapením, že i lubrikace kloubních spojení potřebuje dostatek vody. Nedostatečnou hydratací jsou rovněž zásadně dotčeny i meziobratlové ploténky, které při nedostatku vody v těle nemohou korektně plnit svoji funkci tlumičů rázů mezi jednotlivými obratli. Právě nedostatečná hydratace meziobratlových plotének je velmi častým zdrojem bolestí zad. Jejich dlouhodobá nedostatečná hydratace vede k nezvratným degenerativním změnám.

Jak tedy správně při hydrataci organizmu postupovat? Důležité je uvědomit si, že tělo potřebuje přijímat vodu v co nejčistší podobě. Tedy pokud možno bez příměsí sladidel, kysličníku uhličitého, alkoholu, diuretik, atd. Jako nejvhodnější se tedy jeví čistá pramenitá voda, případně bylinné čaje bez kofeinu a teinu (ty rovněž působí jako diuretika).

Další důležitou částí správné hydratace je zjistit, jaké množství vody vlastně během dne potřebujete přijmout. Základní pomůckou je výpočet potřebného množství příjmu vody – vaše hmotnost x koeficient denního příjmu tekutin (0,035).

Příjem vody během dne je nezbytné vhodně načasovat a rozložit do pravidelných intervalů, aby její distribuce v organizmu probíhala rovnoměrně a aby nebyly skokově zatíženy ledviny.

Přijímání racionální výživy

Tento bod je opět stěžejním pro kvalitu života i zdraví. Vše, co vašimi ústy vejde do těla, se stává stavebním kamenem vašeho organizmu. Správný poměr bílkovin, cukrů a tuků v potravě je základním klíčem k vitálnímu životu bez bolestí.

Asi nejjednodušším doporučením, jak zásadně ovlivnit kvalitu přijímané stravy, je zaměření se na nákup a konzumaci těch nejkvalitnějších potravin, které si můžete finančně dovolit. Kvalitní a čerstvé potraviny obsahují x-krát více živin nežli potraviny prefabrikované a nejlevnější. Proto i když kvalitní potraviny stojí více, budete jich potřebovat konzumovat méně při současné daleko vyšší výživové hodnotě. A navíc, kvalitní potraviny zkrátka lépe chutnají, voní a vypadají.

Pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu

Lidský organizmus byl stvořen k pohybu. Naše tělo, aby prosperovalo, potřebuje tělesný pohyb za současného co nejvyššího možného příjmu kyslíku. Když se naše svaly a klouby nepohybují, tak ochabují, zkracují se a získávají nefunkční postavení.

Klidně zapomeňte na drahá fitness centra a cvičení s činkami nebo na drahých cvičebních strojích. Tělu nejvíce benefitující je cvičení s váhou vlastního těla venku v přírodě nebo alespoň na čistém venkovním povětří. Do této kategorie cvičení a pohybu s váhou vlastního těla (kalisthenika), patří všechny aerobní a anaerobní aktivity, během kterých je zapojováno minimálně 70% všech kloubních a svalových struktur – tedy chůze, nordic walking, běh, plavání, jízda na kole, bruslích, koloběžce, ale i cvičení v outdoor fitness parcích, atd.

Důležitá je pravidelnost takovéhoto cvičení a pohybu na čerstvém vzduchu, a to minimálně 3 x týdně po minimálně 30 nepřetržitých minut. U chůze pak alespoň 60 nepřetržitých minut 3 – 4 x týdně.

Při cvičení s váhou vlastního těla následujte opět selský rozum. Cvičte takovou intenzitou, kterou vaše tělo zvládá, začněte s rozumem a cvičte tak, abyste ze cvičení měli radost a dobrý pocit. Fyzická kondice se vám postupně začne zvedat a s jejím růstem pomalu zvedejte i svoji „laťku“ zátěže.

Dodržení shora uvedených čtyř principů svépomocné samoléčby pohybových obtíží a bolestí pohybového aparátu je nejjednodušší cestou ke zlepšení a upevnění svého zdraví. Nicméně, neberte nikdy nic jako dogma, zapojte svůj vlastní rozum, poslouchejte své tělo a hlavně to co vám říká a při jakýchkoliv pochybnostech o svém zdravotním stavu se poraďte se svým lékařem. Nikdy nic nedělejte přes bolest. Pakliže se uvedených rad budete držet, přejímáte odpovědnost za vaše zdraví do svých vlastních rukou.

Přeji Vám mnoho úspěchů a život bez bolestí.

Petr Blatný – Masáže Kuřim

Specializuji se na Dornovu terapeutickou metodu, odstraňování bolestivých blokád, nápravu špatných pohybových návyků a znovuzískání radosti z pohybu bez bolesti. Poskytuji fitness poradenství. Vše neinvazivní, vstřícnou formou, respektující aktuální stav Vaší fyzické kondice a Vašeho zdraví.