Kolena a lyžování

Kolena a lyžování jsou společně provázána snad od prvopočátku tohoto sportu. Pro mnohé z nás již konečně nastal ten dlouho očekávaný čas, kdy jsou kopce zakryty sněhovou přikrývkou a je možné vyrazit na lyže.

Jak se neustále posouvají a zdokonalují nové technologie, tak logicky tento posun zasahuje i do sféry sjezdového lyžování, běhu na lyžích a skialpinismu. Lyže jsou všeobecně rychlejší, lépe se ovládají, umožňují akrobacii, sjíždění dříve nemyslitelných lokací, zkrátka otevírají naprosto každému z nás více možností jak se vydovádět a užít si pohybu.

A jak už to tak bývá, tento druh nově získané volnosti s sebou nese i přeceňování vlastních sil, nadměrné zatížení a rizika vzniku úrazů plynoucích z přecenění fyzické kondice a z chybného posouzení fyziologických limitů pohybového aparátu.

Jedním z nejčastějších úrazů při lyžování jsou úrazy kolen

Jejich škála je široká, počínaje natažením úponů a vazů, přes jejich natržení či kompletní rupturu a konče až složitými polytraumaty kolenních skloubení.

Jak se takovýmto nepříjemným a dlouhou rekonvalescenční dobu vyžadujícím zraněním vyhnout?

Následujte těchto několik rad a riziko poranění můžete výrazně snížit:

Věnujte několik minut před samotným lyžováním důkladnému zahřátí a protažení svalů, úponů a vazů dolních končetin.

Používejte k lyžování jen bezvadně funkční vybavení, které je pravidelně servisováno a seřízeno na vaši aktuální váhu a fyzickou kondici.

Ochranné pomůcky hlavy, očí, páteře a rukou jsou minimem, co pro svoji bezpečnost můžete udělat. Při večerním lyžování (ale samozřejmě i během dne) je nezbytné, ať jste na svahu i dobře viditelní.

Při lyžování používejte rozum, buďte ohleduplní k ostatním a pamatujte na pravidlo, že lepší je přijet o něco málo později a bezpečně, než být rychlý jako blesk, ale nedojet do cíle.

Pamatujte na svá kolena. Předcházejte jejich zraněním tím, že je před sezónou na lyžování připravíte pravidelným cvičením (stejně jako zbytek dolních končetin) a případně jejich funkci můžete podpořit i aplikací tejpů, které zvýší pevnost vazů a celkovou stabilitu kolenních skloubení.

Tejpování zvýší stabilitu kolene zásadním způsobem

Jestliže patříte k těm, kteří již v minulosti absolvovali zranění kolene, pak včasnou aplikaci podpůrných tejpů před odjezdem na hory jednoznačně doporučuji. Správně aplikované tejpy opravdu zásadním způsobem zvýší stabilitu kolene a dokáží až v řádu 30% zvýšit účinnost funkce svalů, úponů a vazů. Užijete si lyžování bez bolestí.

Kombinace podpůrného tejpového ošetření vazů a mřížkových tejpů pro lepší proudění lymfy se osvědčila nejvíce

Svým klientům pro potřeby podpory kolenních skloubení při lyžování aplikuji osvědčenou kombinaci – podpůrné tejpové ošetření postranních vazů, předních vazů a nitrokloubních vazů. Tuto aplikaci, doplněnou ještě o instalaci mřížkových tejpů zajišťujících lepší proudění lymfy (a tím pádem i snížení otoku) můžete vidět na doprovodné fotografii tohoto článku.

Jako u každého ošetření tejpy platí, že provedená aplikace může být nainstalována 7 – 10 dní. Pro aplikaci tejpů se proto objednejte včas a s dostatečným předstihem, ať si můžete své lyžování užít opravdu na maximum.

Petr Blatný – Masáže Kuřim

Specializuji se na Dornovu terapeutickou metodu, odstraňování bolestivých blokád, nápravu špatných pohybových návyků a znovuzískání radosti z pohybu bez bolesti. Poskytuji fitness poradenství a služby osobního fitness lektora. Vše neinvazivní, vstřícnou formou, respektující aktuální stav Vaší fyzické kondice a Vašeho zdraví.